Asiakkaan vahva tunnistautuminen

Hyvä Asiakkaamme,

Maksupalvelulain (PSD2) muutosten vuoksi sinun täytyy entistä useammin vahvistaa verkossa tekemäsi korttiostot asiakkaan vahvalla tunnistamisella. Jos verkkokauppa ei tarjoa asiakkaan vahvaa tunnistamista, ostosi voidaan evätä. Tämän vuoksi suosittelemme edelleenkin, että ostat kaupoista, jotka ovat liittyneet Mastercard Identity Check™ -palveluun.

Muutoksilla pyritään muun muassa vahvistamaan kuluttajansuojaa, parantamaan maksamisen turvallisuutta EU:ssa ja ETA:ssa sekä lisäämään asiakashyötyä. Muutosten myötä sinulla asiakkaana on myös mahdollisuus jakaa tilitietojasi ja tehdä maksuja toimiluvan tai rekisteröinnin saaneiden yritysten, niin sanottujen kolmansien osapuolten, kautta. 

Mitä asiakkaan vahva tunnistaminen tarkoittaa?

Asiakkaan vahvaa tunnistamista koskeva vaatimus tarkoittaa, että maksaessasi kortillasi tai tehdessäsi maksun sinun on vahvistettava, että kyseessä olet todella sinä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sinun on tunnistauduttava käyttäen vähintään kahta seuraavista:

- Tieto. Jotakin, mitä vain sinä tiedät, esimerkiksi salasanasi tai henkilökohtainen tunnuslukusi(PIN-koodisi).
- Hallussapito. Jotakin, mitä vain sinulla on hallussasi, esimerkiksi korttisi tai puhelimesi.
- Yksilöivä ominaisuus. Fyysinen ominaisuus, esimerkiksi sormenjälkesi tai kasvojesi muoto.

Mikäli kauppa ei noudata asiakkaan vahvaa tunnistamista koskevia vaatimuksia, maksusi voidaan evätä.

Oletko saanut uuden kortin?

Aktivoit korttisi tekemällä korttioston kaupassa -syötä kortti maksupäätteeseen ja anna tunnuslukusi. Vaihtoehtoisesti voit tehdä oston verkkokaupassa, joka vaatii Mastercard Identity Check™ -varmistuksen, tai käteisnoston pankkiautomaatilla.

Terveisin, CompassCard