Usein kysytyt kysymykset

Laskutus ja laskun maksaminen

Laskun loppusumman edessä on miinus-merkki, mitä se tarkoittaa?
Miinus-merkki tapahtuman edessä tarkoittaa hyvitystapahtumaa. Mikäli laskun loppusumman edessä on miinus-merkki, on sinulla hyvityssaldoa. Tulevat korttitapahtumat vähennetään automaattisesti ensin luottotilin hyvityssaldosta.
Miksi saan laskun, vaikka minulla on maksuvapaa kuukausi?
Mikäli edellisen kuukauden lasku on ollut maksamatta, ei maksuvapaa kuukausi toteudu.Mikäli luottoraja on ollut laskun muodostumisen aikaan ylitetty, laskutetaan tilinylitys kokonaisuudessaan huolimatta maksuvapaasta kuukaudesta.
Mitä aluerajoitus tarkoittaa? Miten sitä voi muuttaa?
Voit valita, että korttiasi voi käyttää ainoastaan Suomessa tai sinulle sopivalla, laajemmalla alueella. Rajoitus koskee varmennettuja korttimaksuja ja käteisnostoja automaatilla. Rajoitus ei koske internet-ostoja, mutta koskee kuitenkin palveluja kuten esim. Spotify tai Netflix. Voit muuttaa aluetta joustavasti verkkopalvelussasi tai soittamalla Compass Cardin asiakaspalveluun.
Mitä maksuvapaa kuukausi tarkoittaa?
Voit valita kaksi (2) ei perättäistä kuukautta maksuvapaaksi kalenterivuodessa.  Lähetämme myös maksuvapaina kuukausina laskun/tiliotteen tiedoksi, jossa maksettava vähintään kohta on 0,00 euroa. Maksuvapaalta kuukaudelta muodostuneet korot ja palkkiot veloitetaan seuraavan laskun yhteydessä.
Mitä valuuttakurssia Compass Card käyttää valuuttamääräisissä korttitapahtumissa?
Muussa valuutassa kuin euroissa tehdyt ostot ja nostot muutetaan euroiksi MasterCard Europen käyttämällä valuutan tukkukurssilla, johon lisätään valuuttalisä (korkeintaan 1,95% tapahtuman määrästä). Tukkukurssi määräytyy sen päivän mukaan, jolloin tapahtuma välittyy MasterCard Europelle. Viitteellisiä valuutanvaihtokursseja voit tarkastella MasterCardin kansainvälisiltä sivuilta.Huom. Katevarmennuksessa ei aina käytetä saman päivän valuuttakurssia kun tapahtumassa.
Miten kuukausierä muodostuu?
Vähimmäiserä lasketaan kuluvan kuukauden velkasaldon mukaan. Vähimmäiserään lisätään mahdolliset korot ja kulut. Vähimmäiserä on vähintään 30 euroa + korot ja kulut. Mikäli velkasaldo on alle 30 euroa, laskutetaan velka kokonaisuudessaan.
Miten minun tulee toimia, jos en pysty maksamaan vähimmäiserää eräpäivään mennessä?
Ota yhteyttä Compass Cardin asiakaspalveluun, sopiaksesi mahdollisesta maksuajasta tai pienemmästä kuukausierästä.
Miten minun tulee toimia, jos haluan maksaa vähimmäiserää suuremman summan?
Voit koska tahansa maksaa ylimääräisen lyhennyksen, tai vähimmäiserää suuremman summan. Laskun viitenumero on aina sama, ja se ohjaa maksusuoritukset omalle luottotilillesi. 
Mitkä ovat eräpäivävaihtoehdot/laskutuskaudet?
Eräpäivävaihtoehtoja on kaksi, kuukauden 15. päivä ja kuukauden viimeinen pankkipäivä. Laskutuskausi eräpäivän ollessa kuukauden 15:sta on 22.-21. päivä. Mikäli eräpäivä on kuukauden viimeinen pankkipäivä, on laskutuskausi edellisen kuukauden 7. päivä – kuluvan kuukauden 6. päivä. Laskut ajetaan kuitenkin aina pankkipäivänä. Esim. jos 7. päivä on lauantai, muodostetaan laskut vasta maanantaina 9. päivä, mikä myös vaikuttaa laskutuskauden pituuteen.
Mitkä ovat laskutustavat?
Voit valita joko paperilaskun tai liittää luottokorttilaskusi e-laskupalveluun, jolloin laskut toimitetaan sinulle kätevästi verkkopankkiisi. Lisätietoa palvelusta saat omasta pankistasi.
Olen laskenut tapahtumat korttilaskultani, mutta ne eivät täsmää laskun loppusumman kanssa, mistä tämä johtuu?
Mikäli tapahtumia on laskutuskaudella useita, jatkuvat ne laskun kääntöpuolella.
Tarvitsen väliaikaisesti käyttööni suuremman luottorajan, miten minun tulee toimia?
Voit koska tahansa tehdä ennakkosuorituksen luottotilillesi käyttämällä laskullasi olevaa viitenumeroa. Maksun kirjautuminen vie yhdestä kolmeen pankkipäivään. Voit halutessasi myös tehdä korotushakemuksen verkkopalvelussasi tai soittamalla Compass Cardin asiakaspalveluun. Hyväksytystä korotushakemuksesta veloitamme voimassa olevan hinnaston mukaisen palkkion.

Kortti / Yleistä

Mikä on uuden kortin toimitusaika?
Uuden kortin toimitusaika korttihakemuksen hyväksymisestä on noin 2 viikkoa. Olemme sinuun yhteydessä, mikäli tarvitsemme lisätietoa hakemukseen liittyen.
Mikä vikana, jos verkkomaksaminen epäonnistuu käytettäessä MasterCard SecureCode -palvelua?
Kortin ja pankkitunnusten/matkapuhelinnumeron tulee kuulua samalle henkilölle. Pääkortilla maksettaessa tulee käyttää pääkortinhaltijan henkilökohtaisia pankkitunnuksia. Mikäli verkkomaksu tehdään rinnakkaiskortilla, tulee tunnistautumisessa käyttää rinnakkaiskortinhaltijan tunnuksia. SecureCode tunnistautumisen aikana et myöskään saa olla kirjautuneena verkkopalveluusi.Selaimen asetuksista tulee myös varmistaa, että seuraavat ovat sallittuina:EvästeetJavaScript
Mitä tarkoittaa MasterCard SecureCode?
Compass Cardin MasterCard -kortteihin sisältyy turvallisuutta parantava MasterCard SecureCode -palvelu. Palvelu todentaa verkko-oston yhteydessä kummatkin osapuolet; ostajan ja kauppiaan.
Miten toimia, jos korttini katoaa tai varastetaan?
Jos korttisi katoaa, varastetaan tai se jää ulkomailla automaattiin, ilmoita siitä välittömästi korttien sulkupalveluun 24 h/vrk: +358 20 333
Mitkä ovat vähimmäiskuukausierät?
Voit valita kuukausieräksi 5%, 10%, 20% tai 100%.
Voinko valita itse tunnusluvun kortilleni?
Voit valita hakemusvaiheessa halutessasi oman tunnusluvun. Tunnusluvun valintaa varten sinulla tulee olla paperinen itsevalitun tunnusluvun valinta- lomake, jonka saat pankista tai olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Laskutus / Korko

Miten korko muodostuu?
Korko lasketaan summalle, joka jää luotolle edellisestä laskusta. Korko lasketaan laskun eräpäivää seuraavasta päivästä seuraavan laskun eräpäivään saakka.
Miten minun tulee toimia, jos huomaan laskullani tapahtuman, jota en tunnista?
Ole yhteydessä Compass Cardin asiakaspalveluun.
Paljonko minulla on korotonta maksuaikaa?
Saat ostoksillesi keskimäärin 40 päivää korotonta maksuaikaa. Ostokset ovat korottomia kyseisen laskutuskauden eräpäivään saakka. Käteisnostoista ja luoton siirrosta tilille lasketaan korko tapahtumapäivästä lähtien. Koron lisäksi veloitamme käteisnostosta ja luotonsiirrosta tilille hinnaston mukaisen palkkion.
Sain maksumuistutuksen vaikka olen jo maksanut erääntyneen laskun, mistä tämä johtuu?
Mikäli olet maksanut erääntyneen summan ennen maksumuistutuksen päiväystä, on huomautus aiheeton. Maksusuoritusten kirjautuminen luottotilille vie pääsääntöisesti 1-3 pankkipäivää.