Stark kundautentisering

Bästa kund,

På grund av ändringarna i betaltjänstlagen (PSD2) kommer du oftare än tidigare att behöva bekräfta kortköp på nätet med stark kundautentisering. Om nätbutiken inte erbjuder stark kundautentisering kan ditt köp komma att nekas. Därför rekommenderar vi fortsättningsvis att du handlar i butiker som är anslutna till Mastercard Identity Check™.

Ändringarna syftar bland annat till att stärka konsumentskyddet, förbättra säkerheten vid betalningar inom EU/EES och öka kundnyttan. Ändringarna möjliggör också att du som kund kommer att ha möjlighet att dela din kontoinformation och göra betalningar genom licensierade företag, så kallade tredjepartsaktörer.

Vad betyder stark kundautentisering?

Kravet på så kallad ”stark kundautentisering” (identifiering) betyder att du måste bekräfta att det verkligen är du som handlar med ditt kort eller gör en betalning. I praktiken betyder det att du behöver identifiera dig med minst två av följande tre faktorer:

- Kunskap. Något som endast du vet, till exempel ditt lösenord eller din PIN-kod.
- Innehav. Något som endast du har, till exempel ditt kort eller din telefon.
- Unik egenskap. En fysisk egenskap, till exempel ditt fingeravtryck eller din ansiktsform.

Om en butik inte följer kraven på stark kundautentisering kan din betalning komma att nekas.

Har du fått ett nytt kort?

Kortet aktiveras genom ett köp i en butik – sätt in kortet i betalterminalen och ange din PIN-kod. Alternativt kan du göra ett köp i en webbutik som kräver Mastercard Identity Check™, eller genom ett uttag i en automat.

Hälsningar, CompassCard